Tekster til hjemmesider er anderledes end tekster til bøger og magasiner fordi du sjældent har læserens fulde opmærksomhed. Det sætter krav til din evne til at fatte dig i korthed og give en ”elevatortale” som hurtigt formidler dit vigtigste budskab inden læseren forsvinder igen.

Skimning eller læsning

For at skrive tekster til din hjemmeside skal du først forstå at læseren er en travl person der hurtigst muligt skimmer dit indhold for relevans.

En person der skimmer teksten er ikke nødvendigvis en overfladisk type. Målet med skimning er at få et overblik over teksten for hurtigt at vurdere om indholdet vækker interesse eller er relevant.

En skimmer vil:

”Kigge en tekst hurtigt og overfladisk igennem for at danne sig et foreløbigt indtryk af dens indhold”

Den danske ordbog

Du kan gøre det lettere for den skimmende læser at fordøje detaljerne ved dine produkter ved at benytte:

  • Letlæselig tekst opdelt i kapitler
  • Flere overskrifter og underoverskrifter
  • Uddybende forklaringer til overskrifter
  • Fed, kursiv og understregninger
  • Lister
  • Sliders / Billede karrusel
  • Udtalelser fra egne medarbejdere eller fra kunder
  • Brug af billeder, illustrationer og tabeller
  • En afsluttende tekst som opsummerer de vigtigste pointer

Et godt eksempel på brug af sektioner er sideopsætningen på bifrostdk.dk hvor layoutet er gjort meget letlæseligt – også for den skimmende læser.

Se Bifrost’s hjemmeside her

Giv læseren hvad du lover

Mange besøgende på din hjemmeside ser aldrig din forside. De har i stedet lavet en søgning på Google og fundet en god overskrift og en kort beskrivelse som de synes lyder spændende. Det er din sides såkaldte ”metadata” der viser denne beskrivelse på Google.

Fordi den besøgende allerede har læst en beskrivelse af din side, vil personen derfor aktivt gå i gang med at undersøge om din side reelt kan levere på det løfte. Hvis ikke, så forlader personen hjemmesiden og bliver til et såkaldt ”bounce”.

Hvis du har en høj bounce rate, altså mange som forlader din hjemmeside efter at have set den første side, kan det betyde at du ikke leverer hvad du lover. Google har en række anbefalinger til hjemmesider med høj bounce rate, hvoraf en af dem lyder:

”If you’re seeing a high bounce rate, consider optimizing those pages so they correlate better with the search terms that bring users to your site.”

Google

Hvis siden allerede indeholder informationen, så overvej om den skal være mere tydelig i indledningen så den besøgende hurtigere kan bekræftes i at han er landet det rette sted.

Sæt læseren i centrum

Hvis din hjemmeside sælger et produkt eller en ydelse er det vigtigt at gøre det klart hvad det kan hjælpe den potentielle kunde med at opnå. Skriv derfor oftere ”du” i stedet for ”os” og ”vi”. Se forskellen på de to tekster herunder, hvilken synes du taler mest til læseren?

Vi’ tekst eksempel

“Peters VVS er specialister i fremtidssikrede løsninger inden for gas & vand, blikkenslager- og VVS-arbejde. En af vore spidskompetencer er varmeinstallation – oliefyr, fjern-, jord- og solvarme. Peters VVS er naturligvis opdateret på de nyeste tendenser inden for den teknologiske udvikling.”

Du’ tekst eksempel

“Det er en god idé at få et eftersyn af dit fjernvarmeanlæg én gang om året eller minimum hvert andet år. På den måde sikres det, at dit anlæg altid fungerer optimalt, så du sparer penge og får optimal opvarmning af din bolig.”

Google har i skrivende stunder 6.150.000 resultater på søgningen ”Vi tilbyder” som vidner om at det ikke er nemt at sætte kunden i centrum.

Jeg siger ikke at du aldrig skal sige ”jeg” og ”vi”, men i rigtig mange tilfælde kan du sælge dit produkt mere effektivt ved at beskrive hvad kunden reelt får ud af at købe det du tilbyder.

Fat dig i korthed

Tving dig selv til at skrive en enkelt sætning som fortæller det vigtigste om dig selv og gør det samme for hver af dine ydelser. Denne korte beskrivelse kan du bruge til hurtigt at formidle dit budskab på din hjemmeside, men den korte sætning er også guld værd til netværksmøder når du har kort tid til at beskrive hvad du laver.

Udover den helt korte sætning kan du også beskrive den samme ydelse men med lidt flere ord. Dette kan fx bruges til forsiden hvor du vil give en lille ”smagsprøve” på alle dine ydelser. Ydelserne kobler du derefter sammen med en knap der leder videre til en mere uddybende beskrivelse.

På den måde har du opsat en tragt, hvor den besøgende på din hjemmeside selv aktivt tilvælger at læse mere af det han eller hun finder relevant. Samtidigt vil den besøgende i højere grad begynde at læse dit indhold, fremfor at skimme det, fordi indholdet er blevet aktivt tilvalgt.

Betingelser, tekniske oplysninger og gaaab!

Noget information kan bare ikke blive spændende at læse og det skal de heller ikke. Det bedste råd jeg kan give dig er at gøre denne information tilgængelig, men som en mulighed læseren selv tilvælger. Det kan være en knap hvor dine betingelser står skrevet i en pdf til download eller blot en knap til en underside hvor informationen står skrevet.

Jeg håber at denne artikel hjælper dig godt i gang med at skrive effektive tekster til din hjemmeside som bliver læst. Hvis du selv har gode erfaringer så del dem gerne i kommentarerne herunder.