Online produkter er meget sværere for en kunde at vurdere til forskel fra t-shirts som kan blive følt og mærket på.

Det handler om tillid!

Tillid er essentielt for at udføre et salg med et produkt som online kurser. Har køberet tillid til din evne til at formidle hvad han/hun har behov for at vide? Har de tillid til at du har nok erfaring til at kunne forklare detaljerne om emnet? Og stoler de på at du evner at gøre ting forståelige på deres niveau?

Så hvordan skaber du denne tillid til din erfaring og evner til at formidle?

Kort sagt: Lad andre fortælle dem det!

Skab tillid til produktet

En sælgers ord er intet værd sammenlignet med andre kunders beretninger om dit produkt. Derfor er der ingen vej udenom at tillade dine kunder at vurdere og skrive anmeldelser til om online kurser. Det kan være skræmmende at ligge magten i andres hænder, men det viser potentielle kunder at du tror på dit produkt og giver bevis for at dine kurser skaber reel værdi.

Det er blevet bevist at anmeldelser har en positiv effekt på salg af online produkter – ikke kun online kurser. Så hvis du vil skabe tillid til dit produkt, så hjælp dine kunder med at formidle budskabet.

“Trust, but verify.”

Ronald Reagan

Skab tillid til underviseren

Modsat fysiske produkter hvor kunden ofte er uvidende om hvor produktet er produceret, er forfatteren eller underviseren af online kurser langt mere relevant. I nogle tilfælde vil underviserens viden være vigtigst, andre gange er det personlighed og livserfaring der er mest relevant.

Her er en liste af ting du kan overveje at fortælle om dig selv som underviser for at skabe tillid til dine evner:

  • Erfaring (det er ikke kun teori der her)
  • Uddannelse (jeg ved hvad jeg taler om)
  • Baggrund / livshistorie (jeg har bestiget mange bjerge)
  • Personlighed og humor (hvordan min motivation har givet mig succes)
  • Talent og færdigheder (jeg er virkelig god til det her, lad mig vise dig hvordan)
  • Udseende og stemme (lad os være ærlige – det har betydning)

Brug et minut på at tænke på hvor dine styrker ligger og hvad der er mest relevant at fortælle om dig selv. Måske skal du fortælle en personlig historie? Eller designe en infographic som viser mængden af data du har analyseret? Eller måske skal du lave en video som viser udkast fra alle konkurrencerne du har vundet?

Udtalelser og støtte

En  anden måde at skabe tillid på er udtalelser. Udtalelser fra person som kunden allerede kender og stoler på kan give kunden det sidste skub han/hun har behov for til at købe dit produkt.
online produkter 
Et eksempel er Brendon Buchard en meget succesfuld online underviser indenfor personlig udvikling og marketing. Han benytter citater, udtalelser, givne titler og tal til at fortælle historien:

  • Brendon Burchard is one of the top motivation and marketing trainers in the world. (Larry King)
  • Top 25 mest indflydelsesrige ledere indenfor personlig udvikling og præstation. (Succes Magazine)
  • Top 100 mest fulgte offentlige personer i verden. (Facebook Insights)
  • Antal Youtube views, Facebook fans, email tilmeldinger, gennemsnitlige likes per update…
  • #1 New York Times, #1 Wall Street Journal, #1 Amazon, and #1 USA Today bestselling author

sælg online kurser
Brendon viser endda en collage med billeder hvor han står side om side med celebrities inklusiv tidligere præsidenter og kendte personligheder. Du kan se hans side her.

Alle Brendon’s beskeder har et formål: At styrke hans validitet som en person der skaber værdi som du kan stole på altid leverer det han lover.

Hav tillid til dig selv

Den vigtigste stemme du skal lytte til er din egen som fortæller dig at du har noget værdifuldt at fortælle som folk kan lære af. Det vil skinne igennem alt du gør, især når du står foran kameraet og deler din viden med verden.

Jeg håber at denne artikel vil hjælpe dig med at få mere succes i salget af dine online kurser. Del gerne dine egne erfaringer i kommentarerne nedenfor.