En Lead Magnet er et værktøj eller noget andet som du giver væk gratis i bytte for potentielle kunders e-mailadresser. Formålet er at give noget af værdi væk gratis, så modtageren får en positiv oplevelse af din virksomhed og bliver nysgerrig på hvad du tilbyder.
Det vigtigste i en Lead Magnet er at den hjælper med at løse et presserende problem eller en frustration. Det kan være:
- En e-bog – fx en PDF med ”5 tips til at opnå succes med…”
- En skabelon – fx et Powerpoint dokument med et specifikt design
- En instruktionsvideo – fx en video med ”3 metoder til at sælge mere…”
- En lydfil – fx en guide til at komme i et bestemt mindset
Husk at det du giver væk skal være i digitalt format, så din Lead Magnet ikke bliver en udgift for dig.
Kvaliteten af dine leads
Det centrale er at give noget som er tiltrækkende for den målgruppe som du ønsker at komme i kontakt med. På den måde sørger du for at opbygge en e-mail liste af potentielle kunder som reelt matcher dit produkt.
Det handler ikke om at få flest leads men at få kvalitets leads der potentielt kan blive til betalende kunder.
Hvis du er i tvivl om hvad din Lead Magnet skal indholde kan du evt. spørge nogle i din eksisterende kundekreds hvad deres største udfordringer er, for at få inspiration. Des mere værdi din Lead Magnet skaber, des bedre et indtryk vil blive skabt af dig og din virksomhed.
Lead page
Når du har udarbejdet din Lead Magnet skal du nu have opsat en såkaldt ”Lead page”. Det er den side hvor du har din formular hvor den potentielle kunde skriver sin e-mail og modtager din e-bog eller skabelon.
Få inspiration til at designe din lead page i artiklen:
100 Landing Page Examples to Model Your Next Page After
Når din Lead page er opsat kan du begynde at synliggøre den online:
- Søgeoptimering
- Deling på dine sociale medier
- Promovering i dit nyhedsbrev
- Boost på sociale medier
- Promovering i annoncer
Konvertering
En vigtig regel indenfor al digital marketing er at have et overblik over dine konverteringer. Uden konverteringssporing har du ingen ide om hvilke kilder der reelt giver dig de fleste leads og du kan derfor ikke optimere din marketing indsats.
Konverteringer kan registeres enten ved klik eller load af en “Tak for din tilmelding” side. Du kan opsætte konverteringssporing igennem Google Adwords her.
Konklusion
Hvis du har planer om at skabe din egen Lead Magnet til din virksomhed, er du velkommen til at kontakte mig og tage en uforpligtende snak om mulighederne. Du kan læse mere om mine e-mail marketing ydelser og tage kontakt her.
Har du god erfaring med Lead Magnets som et redskab til at skabe mere salg, så del det gerne i kommentarerne herunder.
Steffen Gammelgaard
Jeg driver Brand Rocket og holder løbende øje med nyt indenfor WordPress, online branding, online marketing og tech.
[ NYT OM WORDPRESS, MARKETING OG BRAND RAKETTEN ]
Seneste fra bloggen
Er Google Analytics reelt blevet lovligt igen i Danmark?
Datatilsynet oplever stor forvirring om lovligheden af Google Analytics i Danmark efter at bl.a. ComputerWorld har udtalt sig om EU's dataaftale vedrørende overførsel af persondata til USA.
Hvorfor det er vigtigt at tilføje din hjemmeside til HSTS Preload
En af de mest effektive metoder til at forbedre sikkerheden på din hjemmeside er at tilføje den til HSTS Preload-listen
Matomo Analytics – en bedre løsning end Google Analytics for din hjemmeside
Datatilsynet i Danmark og andre europæiske lande har konkluderet, at brugen af Google Analytics er i strid med databeskyttelsesreglerne.