Din hjemmeside er kun noget værd når nogen besøger den. En stor del af dette handler om søgeoptimering som skal skabe trafik til din hjemmeside. Men hvad med den trafik som allerede eksisterer? Hvor dybt når de ind på din hjemmeside og hvilke sider får dine besøgende til at gå sin vej? Lad os se på det…
Hvad er et bounce?
Et bounce er et udtryk som beskriver når en besøgende forlader din hjemmeside efter at have set den første side.
Bounce rate er den andel af alle dine besøgende som forlader hjemmesiden divideret med alle besøgendes sidevisninger. På dansk kaldes det også for din afvisningsprocent.
Du kan bruge afvisningsprocent til at blive klogere på dine besøgendes adfærd og dermed gøre din hjemmeside mere effektiv.
Lad os gennemgå et par scenarier som begge vil fortolkes som et bounce:
- En person søger på Google og finder en artikel i din blog. Personen læser artiklen og forlader din hjemmeside
- En person vil gerne i kontakt med dig. Personen går ind på din hjemmeside, kopiere din e-mail adresse og forlader din hjemmeside
Selvom den besøgende udfører en handling som at kopiere din e-mail adresse vil det altså stadig registreres som et bounce. Det sker fordi Google Analytics kun registrerer nye sidevisninger og altså ikke al den interaktion der sker ind imellem.
Hvor finder jeg min afvisningsprocent?
Du finder din afvisningsprocent i Google Analytics. Her kan du logge ind og se din bounce rate.
Google Analytics login
Når du er logget ind kan du se din overordnede afvisningsprocent. Det interessante er dog at kigge på tallene fra flere perspektiver. Klik på:
- Adfærd > Websiteindhold > Alle sider Her kan du se tal for hver enkelt side
- Målgruppe > Byer Her kan du se tal for hver by
- Anskaffelse > Kanaler Her kan du se tal for direkte links, Google søgninger og henvisningstrafik
Hvis du ser nogle afvigelser kan du bruge den viden til at blive klogere på dine besøgende og tilpasse dine sider efter det.
Hvad betyder det for min hjemmeside?
En høj afvisningsprocent behøver ikke nødvendigvis at være dårligt for din hjemmeside. Hvis du har en blog på din hjemmeside, skal du generelt forvente en højere afvisningsprocent. Det er fordi mange vil finde din artikel, læse om det de søgte og så forlade siden igen. Det er helt naturligt.
Hvis du modsat har en hjemmeside uden blog, og oplever en høj afvisningsprocent på din forside og dine produktsider, så kan det tyde på at noget skal forbedres.
Det er derfor vigtigt at du tænker på hvad du ønsker af dine besøgende. Hvad er succeskriteriet?
Hvis du leverer services i Københavnsområdet, så gør det ikke så meget at besøgende fra Odense forlader din hjemmeside hurtigt. Men hvis du gerne vil have kunder i Odense, så skal du måske tydeliggøre at du også leverer dine ydelser der, så de i stedet klikker videre til din kontakt side.
Hvordan mindsker jeg min afvisningsprocent?
Et af de parametre Google benytter til at vurdere en hjemmesides placering i søgemaskinerne er tiden besøgende bruger på din hjemmeside. Det er derfor vigtigt at sørge for at dine besøgende ikke forsvinder efter den første side, men i stedet bliver ført længere ind i din hjemmeside.
Derfor er det vigtigt at se på hvilke sider dine besøgende forlader din hjemmeside fra.
Når du har identificeret hvilke sider der har den højeste afvisningsprocent kan du se på sidernes opbygning og forbedre dem.
3 gode teknikker til reducering af din bounce rate
1. Call to action
Den nemmeste metode er simpelthen at kigge på bunden af din side, lige før footer området. Her kan du tilføje et link, en knap eller et grafisk fængende område der henleder opmærksomheden på noget der kunne være relevant for den besøgende. Det kunne være et tilbud, et relateret produkt, en spændende artikel eller en tilmeldingsformular til dit nyhedsbrev.
2. Exit-intent teknologi
En meget opsigtsvækkende metode er at bruge såkaldt ”Exit intent” teknologi. Det betyder med andre ord at der registreres når musen forlader browserens aktive område og trigger visningen af en popup med tilmelding til et nyhedsbrev.
Læs mere om exit intent teknologi hos Optinmonster her.
3. Artikel serier
En smart måde at mindske din bounce rate er at lave en artikelserie hvor du opdeler et emne i flere bidder. Derefter kan du installere et simpelt plugin som først viser den besøgende at de læser artikel 1 ud af 3 og nemt kan navigere videre til den næste artikel.
Se og download ”Organize series” pluginnet her.
Opsummering
Jeg håber du er blevet klogere på hvordan du læser dine resultater i Google Analytics. Det hjælper dig forhåbentligt til at blive klogere på din hjemmesides besøgende og deres adfærd.
Jeg ønsker dig god vind i kampen imod høje afvisningsprocenter!
Steffen Gammelgaard
Jeg driver Brand Rocket og holder løbende øje med nyt indenfor WordPress, online branding, online marketing og tech.
[ NYT OM WORDPRESS, MARKETING OG BRAND RAKETTEN ]
Seneste fra bloggen
Er Google Analytics reelt blevet lovligt igen i Danmark?
Datatilsynet oplever stor forvirring om lovligheden af Google Analytics i Danmark efter at bl.a. ComputerWorld har udtalt sig om EU's dataaftale vedrørende overførsel af persondata til USA.
Hvorfor det er vigtigt at tilføje din hjemmeside til HSTS Preload
En af de mest effektive metoder til at forbedre sikkerheden på din hjemmeside er at tilføje den til HSTS Preload-listen
Matomo Analytics – en bedre løsning end Google Analytics for din hjemmeside
Datatilsynet i Danmark og andre europæiske lande har konkluderet, at brugen af Google Analytics er i strid med databeskyttelsesreglerne.