”Det eneste konstante er forandring!”

Mange kender dette citat som uden tvivl stadig gælder, men der gemmer sig endnu en sandhed, som er værd at tænke over, når vi taler brands. Er det nemlig ikke sandt, at trends har det med at komme tilbage igen og igen?

For at det ikke skal være løgn, er naturprint på vej tilbage, i hvert fald ifølge sidste udgave af Euroman. Og hvad med trompetbukserne? Eller de skrigorange bukser som jeg selv gik rundt med i teenageårene, indtil de pludselig var ekstremt pinlige at gå i (hvilket jeg desværre opdagede alt for sent).

Retro er in!

Retro er in, det kommer formodentligt ikke som en stor overraskelse for dig, læser, idet genbrugstøj, fuldskæg og palisandermøbler hitter nu mere end aldrig før.

Så hvis nogle stod og skulle udvikle et koncept til en ny tøj- og møbelforretning, kunne det være oplagt at designe et logo, der netop inkluderede disse trends.

Problemet er, at det er flygtigt og risikerer at se plat ud, ligesom mig med de orange bukser!

Hvad gør vi så?

I et brand perspektiv, kan vi da benytte denne viden til at styrke vores eget brand? Fordi hvad gør et stærkt brand stærkt? Er det dets lighed med tidens trends eller dets unikhed, der trodser dem?

Denne diskussion er meget aktuel lige nu for mit eget brand: Brand Rocket. Mit eget logo er jo netop pixeleret og er ifølge nutidens trends lige nu meget hot – hvis Minecraft og filmen Pixels da falder ind under den kategori. Det er selvfølgelig bevidst oldschool, for at bruge et lidt pixeleret udtryk fra 90érne, men som trenden viser, så er oldschool jo også hot.

Personligt elsker jeg pixels og vil ikke ændre Brand Rockets blå raket til noget andet. Også selvom nogle skulle være uenige.

Det stærke brand

Et stærkt brand handler om at skabe noget, der er anderledes, som stikker ud af mængden og som vækker noget i beskueren. Det kan være humor som et toilet sat fast på taget af en VVS varevogn (ja den kører faktisk rundt i København) eller noget helt nyt, som aldrig er set før.
Det er svært at være unik, nu mere end aldrig. Men det er nemmere, hvis vi er tro mod vores egne værdier og smag. Vi har alle noget unikt i os!

Så hvad kan vi lære af pixels, fuldskæg og orange bukser?

Trends er flygtige. Derfor: prøv at undgå at ride trendens bølge, da den altid vil komme og gå. Vær derimod tro mod dig selv og hold fast i det, der driver og motiverer dig. Deri ligger det unikke og det, der forhåbentligt overlever mange bølger af tidens trends.

Så vil jeg glemme alt om de orange bukser og holde fast i Brand Rocket´s blå raket, som flyver afsted og skaber nye intelligente hjemmesider til de brands, den møder på sin vej.