lead magnet conversion
Online marketing

Skab mere salg med en Lead Magnet

En Lead Magnet er et værktøj eller noget andet som du giver væk gratis i bytte for potentielle kunders e-mailadresser. Formålet er at give noget af værdi væk gratis, så modtageren får en positiv oplevelse af din virksomhed og bliver nysgerrig på hvad du tilbyder.

Det vigtigste i en Lead Magnet er at den hjælper med at løse et presserende problem eller en frustration. Det kan være:

  • En e-bog – fx en PDF med ”5 tips til at opnå succes med…”
  • En skabelon – fx et Powerpoint dokument med et specifikt design
  • En instruktionsvideo – fx en video med ”3 metoder til at sælge mere…”
  • En lydfil – fx en guide til at komme i et bestemt mindset

Husk at det du giver væk skal være i digitalt format, så din Lead Magnet ikke bliver en udgift for dig.

Kvaliteten af dine leads

Det centrale er at give noget som er tiltrækkende for den målgruppe som du ønsker at komme i kontakt med. På den måde sørger du for at opbygge en e-mail liste af potentielle kunder som reelt matcher dit produkt.
Det handler ikke om at få flest leads men at få kvalitets leads der potentielt kan blive til betalende kunder.

Hvis du er i tvivl om hvad din Lead Magnet skal indholde kan du evt. spørge nogle i din eksisterende kundekreds hvad deres største udfordringer er, for at få inspiration. Des mere værdi din Lead Magnet skaber, des bedre et indtryk vil blive skabt af dig og din virksomhed.

conversion

Lead page

Når du har udarbejdet din Lead Magnet skal du nu have opsat en såkaldt ”Lead page”. Det er den side hvor du har din formular hvor den potentielle kunde skriver sin e-mail og modtager din e-bog eller skabelon.

Få inspiration til at designe din lead page i artiklen:

100 Landing Page Examples to Model Your Next Page After

Når din Lead page er opsat kan du begynde at synliggøre den online:

  • Søgeoptimering
  • Deling på dine sociale medier
  • Promovering i dit nyhedsbrev
  • Boost på sociale medier
  • Promovering i annoncer

Konvertering

En vigtig regel indenfor al digital marketing er at have et overblik over dine konverteringer. Uden konverteringssporing har du ingen ide om hvilke kilder der reelt giver dig de fleste leads og du kan derfor ikke optimere din marketing indsats.

Konverteringer kan registeres enten ved klik eller load af en “Tak for din tilmelding” side. Du kan opsætte konverteringssporing igennem Google Adwords her.

Lead Magnet eksempel

Jeg har selv udviklet en Lead Magnet til Brand Rocket kaldet: “15 trin til succes med WordPress” som består af 15 e-mails opsat med e-mail automatisering. Med automatiseringen går kurset i gang ved brugerens tilmelding og sendes derefter ud drypvist henover en måned.

Ideen bag var at tiltrække marketingansvarlige i mindre og mellemstore virksomheder som ofte kæmper for at skabe trafik til deres hjemmeside og skaffe nye salgsleads.

Tag et kig på kursets Lead Page: Gratis WordPress kursus.

Hvis du har planer om at skabe din egen Lead Magnet til din virksomhed, er du velkommen til at kontakte mig og tage en uforpligtende snak om mulighederne. Du kan læse mere om mine e-mail marketing ydelser og tage kontakt her.

Har du god erfaring med Lead Magnets som et redskab til at skabe mere salg, så del det gerne i kommentarerne herunder.

Forfatter info

Steffen Gammelgaard

Steffen Gammelgaard er nysgerrig på alt der vedrører online marketing, webdesign og e-commerce. Steffen er Brand Rocket's webdesigner og grafiker og sætter derfor en ære i at finde og afprøve de nyeste værktøjer.

    Skriv et svar